Drie of zelfs meer dan drie keer per week squashen: materiaal advies

Drie of zelfs meer dan drie keer per week squashen: materiaal advies

Drie of zelfs meer dan drie keer per week squashen: materiaal advies

Drie of zelfs meer dan drie keer per week squashen: materiaal advies

U squasht drie of zelfs meer dan drie keer per week. Veel squashen is een aanslag op uw lichaam en al helemaal op uw squash materiaal. Squashrackets en squash schoenen zijn bijvoorbeeld onderhevig aan slijtage en invloed van buitenaf, zoals vocht en warmte. Om zowel blessures als slijtage te voorkomen en/of te verminderen, hebben wij een aantal tips voor u.

Squash rackets

Veel squashen heeft een behoorlijke impact op uw squash racket. Uw squash racket heeft het zwaar: u zult vaker de bespanning stuk slaan en bumpers vliegen eraf. Het is erg belangrijk dat u uw squash racket in goede conditie houdt. Het is zonde als u uw squash racket stuk slaat door slecht onderhoud. Wanneer de bumper van uw squashracket versleten is, raakt het grafiet van het squashracket de muur in plaats dat de bumper de muur raakt. Hierdoor is de impact veel hoger waardoor het squashracket eerder kan breken. Bovendien zijn scherpe randen en uitstekende stukken van de bumper gevaarlijk voor zowel uw tegenstander als uzelf. Vervang de bumper dus als het nodig is en wacht niet tot de bespanning eventueel stuk gaat.

Squash grip

Een goede grip op het squash racket is ook van groot belang. Een gladde grip kan leiden tot het verlies van het squash racket tijdens het squashracket. Wanneer u bij het terugslaan van een harde bal uw squashracket verliest, kan uw squash racket door de impact tegen de muur of op de grond terecht komen. Hierdoor kan uw squashracket breken. In het ergste geval komt uw squashracket tegen de tegenstander aan, waardoor uw tegenstander gewond ernstig gewond kan raken. Deze gevolgen kunnen natuurlijk beter voorkomen worden door tijdig uw squash grip te vervangen.

Een gladde grip kan daarnaast lichamelijke ongemakken veroorzaken. Een gladde grip zorgt ervoor dat u harder gaat knijpen in het handvat en hierdoor kunt u (onnodig) kramp krijgen in uw hand. Bovendien zorgt het harder knijpen in uw handvat ervoor dat de impact tegen de muur hoger is. Alle kracht gaat door het frame waardoor de kans op breuk van uw squashracket groter is.

Squasht u drie of meer keer per week? Dan is om de week uw grip vervangen zeker niet te vaak. Ons advies is om elke week uw grip te vervangen voor het beste resultaat.

Squash snaren / bespanning

De bespanning van uw squashracket is meer bepalend dan u waarschijnlijk zal verwachten. De meeste controle en power komt uit de bespanning van het squash racket. Het is van belang om tijdig uw bespanning te vervangen. Hoe vaak u de bespanning moet vervangen, hangt onder meer af van hoe vaak u per week squasht. Bij drie keer per week squashen, moet u minimaal drie keer per jaar de bespanning van uw squashracket (laten) vervangen. De druk van de bespanning neemt af door tijdsverloop en gebruik. Het squashracket verliest hierdoor power en controle. ZONDE!

Squash tassen

Wellicht denkt u bij slijtage van uw squash materiaal niet meteen aan uw squash tas. Toch zal ook uw squash tas slijten door intensief gebruik. Wanneer u vaak vochtige/natte kleding, squash schoenen en handdoeken in uw squash tas doet, komt er veel vocht in de squash tas. Ons advies is dan ook om uw natte squash uitrusting (vooral uw squash schoenen) meteen bij thuiskomst uit uw squash tas te halen. U doet er ook verstandig aan om uw squash racket met grip uit de tas te tillen, zodat het vocht van de grip niet verder de squash tas in kan trekken.

Squash schoenen

Eigenlijk is het al aan te raden bij twee keer in de week squashen, maar bij drie keer per week squashen is het een absolute must: twee paar squash schoenen te hebben! Door het gebruik van uw squash schoenen worden uw squash schoenen erg vochtig. Vocht trekt overal in, dus ook de lijm waarmee bijvoorbeeld het bovenwerk aan de zool vastzit. Doordat de lijm niet voldoende kan drogen, zal de squash schoen eerder scheuren. Wanneer u twee paar squash schoenen heeft, kunt u het gebruik afwisselen, zodat u de squash schoenen meer tijd geeft om op te kunnen drogen. Zoals hiervoor aangegeven, is ons advies om de squash schoenen meteen bij thuiskomst uit de squash tas te halen. Voor het behoud van zowel uw squash tas als uw squash schoenen is dit verstandig.

Door het gebruik van twee paar squash schoenen, zult u niet twee paar squash schoenen per jaar verslijten maar drie paar squash schoenen in twee jaren – 1 paar winst dus!

Let ook op de demping van uw squash schoenen. Zodra u ook maar iets voelt in uw hak met het uitstappen, dan is het verstandig om direct nieuwe schoenen pakken. Liever te vroeg dan te laat!

Accessoires die kunnen helpen

Er zijn nog een aantal accessoires die kunnen helpen. Een polsband bijvoorbeeld voorkomt dat er zweet vanuit uw arm de handpalm inloopt die de grip weer moet opvangen. Een polsband kan dus erg helpen in de levensduur van de grip. Goede lange sokken helpen ook bij vocht opname van zweet op de benen. Dit kan weer schelen in de squash schoenen. Crashtape zou u kunnen gebruiken om de bumper te beschermen, echter dit plakt wel een beetje aan de muur en brengt drie tot vijf gram extra in de kop van het racket. Ons advies is om de bumper regelmatig te vervangen.

2 years ago
Opmerkingen